Verzuimpreventie

Sterk (in ons) concept

Verzuimpreventie zit sterk in het concept van Remplooi opgesloten (en niet in de Wet Verbetering Poortwachter). De telefonische verzuimmelding bij Remplooi is feitelijk al gericht op preventie verzuim. Het is in de regel vrij gemakkelijk om je bij je werkgever ziek te melden. Doordat de medewerkers van Remplooi –werkend onder auspiciën van de bedrijfsarts- meer kunnen en mogen vragen, is dit bevorderlijk voor preventie van verzuim. Vervolgens wordt in onze standaard verzuimbegeleiding de verzuimende medewerker op dag 1 bezocht door een van de medewerkers van Remplooi. Ook dit standaard onderdeel van onze werkwijze helpt mee aan verzuimpreventie. We leggen het u graag uit. Klik hier voor ons contactformulier.

Onze medewerkers

De medewerkers van Remplooi zijn toegankelijk en hebben veel persoonlijk contact met de zieke werknemer. Dit is weer bevorderlijk voor het verkrijgen van achtergrondinformatie van de werknemer. Het goed in beeld brengen van eventuele problemen helpt het ziekteverzuim te beperken en werkt door in preventie verzuim.

Werkgever

Vaak ook wordt verzuimpreventie in verband gebracht met de bedrijfscultuur, werkdruk, arbeidsomstandigheden en het personeelsbeleid. Zaken waar een werkgever in meer of mindere mate invloed op heeft.

Werknemer

In dit kader is de verantwoordelijkheid die de werknemer over zijn eigen leven pakt ook een issue. Al jarenlang is een discussie gaande over de fenomenen ‘risk social’ en ‘risk professional’. Met andere woorden moet de werkgever boeten voor arbeidsongeschiktheid van een werknemer in de vorm van loondoorbetaling bij ziekte, doordat een werknemer buiten werktijd een blessure oploopt tijdens bijvoorbeeld sporten. Er bestaat maar weinig jurisprudentie waarin de werkgever in het gelijk wordt gesteld. Je kunt als werkgever verzuimpreventie en verzuimreductie hoog in het vaandel hebben, tegen dergelijke voorvallen is het moeilijk je te wapenen.

Lees meer over: